Trendy w budownictwie komercyjnym

image of windows in morden office building

Budownictwem komercyjnym nazywa się wszystkie nieruchomości, które z założenia pełnić będą funkcje niemieszkalną. W tej kategorii mieszczą się więc wszelkiego rodzaju lokalu użytkowe, hale, magazyny, biurowce itp. W odróżnieniu od budownictwa mieszkaniowego, tego rodzaju nieruchomości powinny przede wszystkim spełniać swoją rolę funkcjonalną, a ich wybór przez potencjalnych najemców nie zależy w tak dużej mierze od ich oprawy zewnętrznej.
W Polsce aktualnie bardzo dużo buduje się obiektów wielkopowierzchniowych. Do niedawna zarezerwowane wyłącznie dla większych miast, coraz częściej pojawiają się także poza aglomeracjami. Obecnie trwa bowiem boom na galerie handlowe, w których konsumenci chętne spędzają swój wolny czas. Tego typu nieruchomości projektowane są indywidualnie, często z uwzględnieniem lokalnych gustów, kultury i krajobrazu, by mocno akcentować przynależność do danego regionu i społeczności. Nad morzem powstają więc mające przypominać fale centra handlowe, w środku których powierzchnię handlową może wynająć nawet kilkaset firm. Wokół takich obiektów buduje się całą infrastrukturę, podziemne i naziemne parkingi, przystanki komunikacji miejskiej, a nawet stacje benzynowe.
Wraz z rozwojem sieci drogowej zauważalny jest też wzrost zainteresowania obiektami magazynowymi zlokalizowanymi wzdłuż głównych arterii. Rozbudowa dróg to dla wielu firm spedycyjnych, czy produkcyjnych olbrzymie ułatwienie w koordynowaniu dostaw i dystrybucji. Tego typu budowle, ze względu iż generują duże koszty, często jednak nie powstają jako z góry zaplanowana inwestycja, a dopiero po podpisaniu przedwstępnej umowy z konkretnym już klientem. Ponadto taka nieruchomość musi spełniać indywidualne wymagania konkretnej branży.
Kolejnym typem nieruchomości komercyjnych, które mocno zmieniają miejski krajobraz są biurowce, często w postaci wielopiętrowych budynków, a czasem nawet całych ich kompleksów. W architekturze dominującymi materiałami jest stał i szło, ale coraz częściej pojawiają się także materiały naturalne jak drewno czy kamień. Takie obiekty cechuje już nienaganny design, który musi zaspokoić oczekiwania wybrednych nieraz biznesmenów. Siedziba firmy zlokalizowana w nowoczesnym biurowcu z widokiem na centrum miasta to niemały prestiż, dlatego też firmy deweloperskie szukają oryginalnych rozwiązań, by zwrócić uwagę zamożnych inwestorów. Coraz popularniejsze stało się budowanie tuż obok obiektów rekreacyjnych, punktów usługowych czy restauracji. Najemcy kuszeni są także dodatkowymi usługami, i najnowocześniejszymi rozwiązaniami technologicznymi zarówno w dziedzinie budownictwa, jak i tych niezbędnych do pracy. Są to rozwiązania od systemów IT zaczynając, po nowoczesne systemy oczyszczające powietrze w pomieszczeniach.
Podobne trendy panują także w mniejszych lokalach użytkowych. Jak każda branża, także i branża nieruchomości rządzi się swoimi modami, co można zauważyć coraz częściej w staranności, z jaką projektowane i dobierane są poszczególne elementy wyposażenia. Czasy zadymionych od papierosów biur, w których na każdej pokrytej okleiną szafce stoi paprotka bezpowrotnie minęły. Teraz wnętrza, w których pracownicy spędzają dużą część swojego życia, mają im zapewnić nie tylko podstawowe warunki do pracy, ale także warunki higieniczne i komfortowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.