Mimo że wykonawca jest odpowiedzialny za jakość wykonanych prac instalacyjnych, to jednak odpowiedzialność finansowa wobec Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej leży po stronie właściciela nieruchomości. Musi on zadbać o właściwy wybór wykonawcy i rozliczyć do z przeprowadzonych prac. Niestety nie brakuje nieuczciwych i nierzetelnych firm.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚIGW) udzielając dotacji na wykonanie prac modernizacyjnych w ramach programu „Czyste powietrze”, ma możliwość przeprowadzenie kontroli beneficjentów. W ich trakcie weryfikowane jest, czy prace środki zostały przeznaczone na właściwy cel, a prace zostały wykonane w odpowiedni sposób.
W przypadku rażących uchybień właściciele nieruchomości, którzy skorzystali z pomocy finansowej, muszą się liczyć z koniecznością zwrotu uzyskanych środków. Z tego powodu bardzo ważny jest właściwy wybór wykonawcy.
Niezbędna jest pełna dokumentacja
Osoby korzystające z programu „Czyste powietrze” powinny zadbać o kompletną dokumentację wszystkich przeprowadzonych prac. Istotne są dokumenty dotyczące instalowanych urządzeń oraz użytych materiałów, ale również przeprowadzonych prac i realizowanych usług. Korespondencję z firmą warto prowadzić na piśmie, np. w formie elektronicznej, trzeba również zachować faktury oraz potwierdzenia zrealizowanych przelewów.
Najważniejsza będzie jednak umowa, która powinna być zawarta na piśmie, zawierać wszystkie ustalenia oraz uzgodnione stawki. Warto przy tym pamiętać, że w przypadku umów zawieranych na odległość, poza lokalem przedsiębiorcy mamy 14 dni nad odstąpienie od umowy bez żadnych konsekwencji. Jeśli przedsiębiorca nie poinformuje nas o takim prawie, termin ten wydłuża się aż o 12 miesięcy.
Nie powinniśmy podpisywać żadnych dokumentów, jeśli zapisy budzą naszą wątpliwość, a przedsiębiorca nie chce lub nie potrafi ich wyjaśnić.
Najczęstsze problemy z wykonawcą
Do NFOŚIGW ciągle wpływają sygnały od beneficjentów programu, którzy zgłaszają różnego rodzaju problemy z firmami wykonującymi prace zlecone im w ramach dotacji. Najczęstsze problemy, o których powinniśmy pamiętać, aby łatwiej było ich uniknąć to:
- różnego rodzaju fuszerki, czyli wykonanie prac niezgodnie z obowiązującymi standardami, niewłaściwe podłączenie urządzeń, użycie niskiej jakości materiałów, niestaranne wykonanie poszczególnych prac wpływające na pogorszenie estetyki, funkcjonalności oraz bezpieczeństwa;
- wyłudzanie dodatkowych środków finansowych poprzez ukrywanie kosztów, zawyżanie cen materiałów i urządzeń, realizacja usługo po kosztach znacznie wyższych niż rynkowe, rozliczanie niewykonanych prac, czy kradzież zaliczki;
- fałszowanie dokumentów, podrabianie faktur, zaświadczeń i podpisów
- celowe wprowadzanie klienta w błąd w sprawach dotyczących specyfikacji technicznej instalowanych urządzeń, jakości oraz zakresu zrealizowanych prac.
Częstym problemem jest również brak kontaktu z wykonawcą po częściowo lub nierzetelnie przeprowadzonych pracach, brak napraw stwierdzonych usterek lub problemy z wymianą wadliwego sprzętu.
Konieczne jest zawiadomienie odpowiednich organów
W przypadku oszustwa lub próby oszustwa nieuczciwą firmę należy niezwłocznie zgłosić na policję lub do prokuratury. Próby wprowadzenia w błąd lub problemy z zawarciem umowy należy również zgłaszać do UOKiK. O wszelkich nieprawidłowościach związanych ze współpracą z wykonawcą warto również powiadamiać Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.